Man blir aldrig profet i sin egen hemstad, lyder ordspråket, och kanske gäller det även när det gäller länder. När vi reser har vi skandinaver nämligen historiskt sett tenderat att vilja åka till södra Europa eller över Atlanten – och det verkar nog märkligt i andras ögon när vi har så mycket lyx och komfort precis vid vår egen tröskel. Skandinaviens satsning på turism under de senaste årtiondena har lett till att det nu finns ett stort utbud av förstklassiga hotell som håller en hög internationell standard. När Bella Sky Comwell Hotel öppnade 2011 var det Norden största hotell och vigde en våning åt endast kvinnliga besökare. Det är ett exempel på den blandningen av okonventionell lyx och klassiska framgångsrecept som präglar den nordiska hotellmarknaden i dag – och som gör att både vi nordbor och turister från övriga världen flockas för att ta del av ett av de hetaste geografiska områdena just nu.hotel_de_l_europe

 

Traditionellt sett har dock Norden legat långt ner i rankingen av lyxhotell. Stora kedjor har föredragit säkrare kort som London och New York, och investeringarna i de nordiska huvudstäderna har lyst med sin frånvaro på hotellfronten. Istället har man satsat på kunder i ett lägre prisskikt. Det har dock börjat förändras i och med att Norden har blivit ett mer attraktivt affärsområde, vilket lockar till sig de köpstarka businessresenärerna. Ett exempel på det är hotellet Rival, som ägs av musiklegendaren Benny Andersson. När en topp 100-ranking över världens lyxigaste hotell sammanställdes av resesidan Tripadvisors användare placerade sig Rival på plats 97, vilket var det enda hotellet i Skandinavien som lyckades ta sig in på listan. Med flera stora byggprojekt på gång lär det dock inte dröja länge innan Rival får nordiskt sällskap på rankingen.

 

När vi bor på hotell är servicen en väsentlig del av den totala upplevelsen. Att bo på ett hotell där personalen verkar vantrivas leder ofta till katastrofal service, och det är sådant som får kunder att fly fältet – och sällan återvänder en missnöjd kund till hotellet eftersom konkurrensen är så kraftig. Därför har många hotellchefer insett att grunden till en bra service är att personalen trivs på jobbet. När de anställda känner sig uppskattade och viktiga på jobbet blir också servicen därefter – betydligt bättre! – och det gäller inom alla yrken och skrån. Som HR-ansvarig finns det mycket man kan göra för att förbättra trivseln för personalen på jobbet, och det är en kunskap som är viktig att ha för att kunna göra ett bra jobb. Consultatum.se är ett företag med mycket erfarenhet inom HR och de erbjuder kurser och utbildningar som lär dig att göra arbetsmiljön på just ditt jobb bättre.

Taggar